Verdens vanndag

I dag er det verdens vanndag! Da er det godt å vite at Molde vann og avløp i lang tid har prioritert godt drikkevann og god avløpsbehandling!

Rent og godt drikkevann er viktig for folkehelsen. Riktig og god behandling av kloakk og avløp kan være livsviktig for å hindre spredning av smitte og sykdom. Da er det godt å vite at Molde vann og avløp i lang tid har prioritert godt drikkevann og god avløpsbehandling!

Visste du at flere vannanlegg rundt om i landet er bygd etter Moldeprosessen? Denne måten å rense vann på ble utviklet av konsulenter i Asplan Viak og ansatte i Molde kommune på 90-tallet. Det er denne rensemetoden som brukes på sentralvannverket vårt på Hindalsrøra som stod ferdig i 1999.

Vi er fremoverlente nå også. Over flere år har vi automatisert prosessene våre, og vannverk og avløpsrenseanlegg styrer seg selv og justeres fra pc. Nå øker vi innsatsen ytterligere med to unge, lovende automasjonsingeniører som kan gjøre oss enda bedre.

Unge og lovende: Mads Tromsdal og Rune Rangnes i Molde vann og avløp KF.

I løpet av ett år produserer kommunen fire millioner kubikk vann som holder kravene i drikkevannsforskriften.

I løpet av året:

• tar vi 630 vannprøver
  • utfører vi 7 800 analyser
  • drifter og vedlikeholder vi 228 819 meter med avløpsledning
  • drifter og vedlikeholder vi 194 696 meter med overvannsledninger
  • drifter og vedlikeholder vi 391 859 meter med vannledninger

Vi leter etter og tetter lekkasjer på ledningsnettet og bytter ut gamle rør med nye!

På verdens vanndag sender vi en ekstra tanke til flinke ansatte i Molde vann og avløp KF som jobber og er i beredskap hele døgnet, året rundt, for at vi skal ha rent drikkevann og sørge for at avløpsvannet ikke forurenser!

Hva er moldeprosessen?

Moldeprosessen ble utviklet av Asplan Viak sammen med kommunen tidlig på 90-tallet og er en av de eldste norske originale renseprosessene. Det har blitt en foretrukken metode både for små og store vannverk, og nye anlegg i både Ålesund, Bergen, Hamar, Asker & Bærum og Oslo blitt bygd etter Moldeprosessen. Prosessen er en kompakt og effektiv behandlingsmetode for alkalisering og fargefjerning i ett og samme filtertrinn.

Asplan Viak arrangerer annethvert år Moldeprosessdagene. Dette er fagdager for erfaringsdeling og nettverksbygging for driftsoperatører og personell som driver eller eier moldeprosessanlegg.